Temat dzieci i ich problemów jest szczególnie ważny, że względu na ich niewinność i zależność od dorosłych.
Psychoedukacja powoduje poszerzanie świadomości i stwarzaniu możliwości do wprowadzaniu zmian, z kolei terapia pomaga w minimalizowaniu dotychczasowych kosztów.
Jakie sytuacje i zachowania sprzyjają porzuceniu?
- Wprowadzenie chłodu emocjonalnego zwanego potocznie obrażaniem
- Brak wspólnego czasu, który nie stwarza możliwości budowania relacji opartej o dbaniem o emocjonalne potrzeby dziecka
- Uzależnienie rodzica, które skupia uwagę w obrębie zabezpieczania swoich potrzeb
- Fizyczne porzucenie dziecka
- Trudna sytuacja rodzinna gdzie może dochodzić do przemocy
Jakie są koszty porzucenia wyżej wymienionych sytuacji?
- Obniżona samoocena, poczucie bycia niewystarczającym
- Wchodzenie w relacje z niedojrzałymi emocjonalnie ludźmi i zależne relacje, często toksyczne
- Doświadczanie lęku
- Trudności z przeżywanie smutku, złości, wstydu, zazdrości
- Doświadczanie poczucia winy
- Samopoświecanie się w relacjach z innymi
- Występowanie zaburzenia somatyczne i zaburzeń psychicznych
- Doświadczanie niestabilności emocjonalnej
Czasem porzucenie ma także związek ze stosowaniem zachowań autodestrukcyjnych, występowaniem zaburzeń zachowania, ryzykiem zapadalności na uzależnienia i powieleniem schematu porzucenia w relacjach ze swoimi dziećmi
Co jest czynnikiem, który obniża jakość życia porzuconemu emocjonalnie dziecku w dorosłości? I jak przepracować trudne doświadczenia?Przestrzeń terapeutyczna stwarza możliwość na szukanie odpowiedzi na te i inne pytanie